الگوهای فهم جهان و انسان در شعر شاعران

توضیحات دوره

در این دوره با تکیه بر تطور مفاهیم جهان و انسان و دیگر مفاهیم بنیادین به سراغ شعر شاعران برجسته‌ی  معاصرمان خواهیم رفت تا ببینیم وقتی از تغییر و نوشدن حرف می‌زنیم، این تغییرات فرمی نخست چگونه در پنهان‌ترین لایه‌ها و مفاهیم بنیادین تجربه‌ی انسان ایرانی از خودش و جهانش رقم خورده است که ماحصل و نتیجه‌اش تغییر بوطیقا و بیان و فرم سخن او شده است. سخن در اینجا نام و نماینده‌ی چهره‌ی نمادین آن اثر و بود و وجودی است که تمام آناتِ مهم تاریخ فکر ایرانی را هم نشان داده و هم در رقم زدنش اثرناک بوده است.

 آیا تقسیم مکاتب ادبی بر اساس نام جغرافیایی مبهم گویای آن موقف‌های فکری‌ای می‌تواند باشد که هر دوره از شعر ما حاکی آن است؟ آنگاه چگونه جغرافیا محو می‌شود تا نام خود شاعران گویای چیزی شود که بیانگر جهان آنان است؟ وقتی می‌گوییم شعر نیمایی چه ساحتی را نشان می‌دهیم؟ وقتی می‌گوییم شعر فروغ، شعر شاملو، شعر اخوان چگونه در نامشان تفاوت‌ها را فهم می‌کنیم؟ چنانکه وقتی می‌گوییم سبک خراسانی یا سبک هندی، تفاوت دو عالم به سخن در آمده در این بیان‌ها را درمی‌یابیم. سبک‌ها و چهره‌ها هر کدام در خود تعریف و تصوری از انسان و جهان و خدا و زندگی... را حمل می‌کنند که منطق سازنده‌ی جهان معناهایشان است. ما سراغ این منطق پنهان خواهیم رفت.

اشعار نیما

اشعار اخوان

اشعار فروغ

اشعار شاملو

مشاهده بیشتر

شرایط دوره

مدرس

فریاد ناصری
دکتری فلسفه‌ی هنر
  • 2 دوره

فریاد ناصری، دانشجوی دکتری فلسفه هنر، متولد 1359 است. پنج مجموعه شعر (گنجشک‌ها روی برف راه می‌روند ـ کاندید جایزه‌ی شعر سال، اوراد حاشا، سربازهای خسته پشت خاکریزهای تخت ـ برگزیده‌ی جایزه‌ی شعر شیراز، سرزدن ت کاندید جایزه‌ی شاملو، مقدس) یک مجموعه از نامه‌های هنری (نامه‌های آلی) و کتاب سرنوشت تازه با عنوان فرعی جهان در بوطیقای نیما یوشیج از او منتشر شده است. همچنین مقالات متعددی از او در نشریات عمومی در حوزه‌ی فلسفه‌ی هنر و بازخوانی متون کهن انتشار یافته است.

760000 919000
  • تاریخ شروع1403/7/7
  • مدرسفریاد ناصری
  • تعداد جلسات4 جلسه
  • نوع برگزاریحضوری - آنلاین